In het Huis Van Herman Teirlinck stellen we een literair getinte double bill jazzconcert voor. Pianiste Eve Beuvens debuteerde in 2009 en speelde zich in de kijker met haar kwartet, het Heptatomic Septet en het Mikael Godée Even Beuve Quartet. Recent is ze zich ook gaan toeleggen op soloperformances.
Dat leidde in 2021 tot haar eerste soloalbum ‘Inner Geography’, een even persoonlijk als introspectief statement waarmee ze eigen en andermans muziek onder handen nam. Haar eerste albums lieten een artieste horen die van meet af aan een heel eigen visie had op componeren en improviseren.
Geworteld in de traditie, maar vrij van clichés en met bakken persoonlijkheid. Dat ze meteen kon spelen met kleppers en avonturiers van de Belgische jazz (van Laurent Blondiau en broer Lionel tot Benjamin Sauzereau en Manolo Cabras), zegt voldoende. Daarnaast gaat Beuvens ook graag aan de slag met projecten die poëzie of dans combineren met muziek.
Maar de solopraktijk is natuurlijk nog iets anders. Ze bestudeerde favoriete soloplaten van pianisten als Masabumi Kikuchi, Keith Jarret en Paul Bley en leverde een intens persoonlijk album af: ‘Inner Geography’. Daarop wordt eigen werk naadloos gecombineerd met andermans composities die al net zo persoonlijk onder handen genomen worden. Ook live regeren de verbeelding en heruitvinding, via intimistische, geïnspireerde performances waarin je Thelonious Monk en Dolly Parton kan horen opduiken. In OERHERT vonden muzikante/geluidskunstenaar Mariske Broeckmeyer en auteur/dichter Astrid Haerens elkaar in hun gedeelde liefde voor experimentele muziek, improvisatie en jazz. Ze ontdekten raakvlakken in hun artistieke werk, in hun denken, in hun liefde voor kunst en literatuur, en startten een gesprek dat niet meer is opgehouden.
Het resultaat is ’Oerhert’, een immersieve en intimistische luistervoorstelling die Haerens’ poëziedebuut combineert met muziek van Mariske Broeckmeyer.Beiden maken ze werk waarin o.m. lichamelijkheid en vrouwelijkheid centraal staan. Hun werk draait rond de kennis die een vrouwenlichaam in zich draagt, en hoe je van daaruit kan vertrekken in plaats van enkel uit het rationele en analytische, aspecten die als overwegend mannelijk worden gezien en die vaak centraal staan in de literatuur.
In 2022 werkten de twee voor het eerst samen aan hun literair jazzproject rond vrouwelijkheid en maatschappelijk engagement, waarmee ze een frisse wind doen waaien door de overwegend mannelijke jazzscene. Mariske Broeckmeyer maakte indruk in het najaar van 2021 met ‘By Virtue Of The Absurd’ en een Jazzlabtournee waarbij experiment en song elkaar afwisselden in een even filmisch als bedwelmend muzikaal avontuur tussen verrassing en herkenning.
Astrid Haerens imponeerde met ‘Oerhert’, dat in een ****-recensie in De Standaard omschreven werd als ‘(…)een overtuigend debuut waarin Haerens laat voelen wat het betekent om een jonge vrouw te zijn in deze tijd’. Ze werd als enige Vlaamse genomineerd voor de Herman de Coninckprijs voor de beste dichtbundel van het voorbije jaar. Astrid en Mariske nodigen Jasmijn Lootens uit, een hybride celliste die klassieke scholen met elektronische muziek combineert, om samen nog dieper in het onderzoek en de cross-over tussen poëzie, spoken word, performance, geluidskunst en muziek te duiken.
Hiervoor gaan ze aan de slag met oorspronkelijke Nederlandstalige gedichten en een aantal gezongen Engelse vertalingen uit OERHERT, nu ook de titel van hun voorstelling.